Når man har en web-butik, skal produkterne beskrives og præsenteres i den givne shoppers liv, på den bedste måde. Dette kan være krævende, og direkte svært hvis man ikke har de rette værktøjer i rygsækken. Dog har beskrivelse et stort impact på web-butikkens salg. Studier viser at 20% af fejlede køb potentielt skylde en dårlig eller helt mangle beskrivelse af de givne produkt. Selv hvis nogle produkter sælger på bare et billede og overskrift, har det en betydning. Både for dig som sælger af et produkt man tror på, og den givne shopper som søger den helt specifikke ting.
Forskellen på “Den gode og den dårlige beskrivelse” er minimal. Ved den gode beskrivelse skal man simpelt beskrive produktet og hvorfor køberne skal lægge dette i kurven.
Hvis vi tager eksempler fra det virkelige liv, kan topkappersave beskrives som “Lette, kraftige og pålidelige motorsave som kører på el”. Denne beskrivelse kan opfattes som kort og præcis. Hvis vi gik mere ind i topkappersavens beskrivelse som farve, batterilevetid eller kædestørrelse i beskrivelsen, kan dette opfattes som overvældende. De oplysninger passer bedre ind i “tekniske data” eller “yderligere information” da de fleste shoppere vil skimme over for meget tekst. Dog skal der tages forbehold for produktet, en hvid t-shirt, eller i vores tilfælde topkappesaven, behøver ikke meget beskrivelse. Dog kan et mere nicheprodukt godt have behov for en mere fyldestgørende beskrivelse.
Shoppere har det med at blive tiltrukket af bestemte ord, når man handler online. Disse ord kan være så simple som “dig” eller “værdi”. Mennesker elsker at høre om dem selv og hvad de kan spare eller tjene ved et køb. Hvis vi tager eksempel om topkappersave igen bliver beskrivelsen således “Lette, kraftige og pålidelige motorsave som kører på el, der gør dit job nemmere i træernes toppe.” Dette kan give shopperen en bedre fornemmelse af produktet, end hvis man bare skrev et varenummer eller en helt nede på jorden simpel beskrivelse som “Motorsav, 5.9 kg, 1 L benzintank”.
Man skal også have i mente, hvad ens målgruppe er. Som et eksempel har en ung kvinde i aldersgruppen 18-25 andre prioriteter om hvad deres produkt skal kunne frem for en ung mands. Her kan man kigge på regnjakker beskrivelser. I kvindernes tilfælde, beskrives de fleste som elegante eller at de giver et “pænt look”, hvorimod i mændenes tilfælde beskrives de som “at give god beskyttelse i regnvejr. Ting man skal have i baghovedet er typisk alder, køn og interesser. Her skal man også medtænke et brands tone. beskrivelserne fra hverdags butikker som SAMS eller
H&M er mere afslappet og tilgængeligt for hverdags shopperen. Hvorimod beskriverne på dyrerer brands som Versace, der er eksklusive.
Hvis det er muligt, kan man endda indsætte korte lister med de vigtigste informationer. Som i salg af mobiltelefoner, beskrives informationer som hvor stor skærmen er, kameraet og processoren typisk efter en meget kort beskrivelse. Dette gør det nemmere at sammenligne produkter, eller kan endda næsten erstatte beskrivelsen helt. Disse lister bør indeholde nøgleord om ens givne produkt.
Det sidste man skal huske er blandede medier og billeder. I nogle situationer dropper shopperne helt beskrivelser og yderligere information, for blot at kaste et blik på billederne også videre til næste produkt. Derfor kan det hjælpe at holde beskrivelsen kort og præcis, samt anvende videoer til sidst i billede seancen.
Som opremsning bør man anvende en kort men detaljeret beskrivelse, med en lille liste af nøgleord, en ordentlig tone for dit personlige brand, med pæne billeder og en lille video. Kan man ønske mere af et produkt på nettet?
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.